Köpvillkor

Dessa villkor reglerar förhållandet mellan dig som köpare och Isle of Design AB när du handlar varor i vår webbutik. För att få handla hos oss måste du ha fyllt 18 år. För privatkunder gäller Konsumentköplagen och Distansavtalslagen. Läs igenom villkoren innan du gör din beställning och kom ihåg att du som köpare ansvarar för att alla dina inmatade uppgifter är korrekta. 

BETALNING
Hos oss betalar du säkert och tryggt med Payson Kort & Internetbank (VISA, MasterCard samt internetbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea). Du kan också betala med PaysonFaktura (se info nedan) eller genom förskottsinbetalning till vårt bankgirokonto.

PRISER
Samtliga priser anges i SEK (svenska kronor) och är inklusive 25 procent moms om inte annat anges.

ORDERBEKRÄFTELSE
En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress som är angiven vid beställning. Om du inte får någon orderbekräftelse beror det antingen på att e-postadressen är felaktig eller att ditt e-postprogram/leverantör tror att det är skräppost. Kontakta oss alltid om du inte fått någon orderbekräftelse.

FRAKT
Fraktkostnaden inom Sverige är 45 kr oavsett antal varor. Vi samarbetar vanligtvis med Posten och Schenker.

LEVERANSTIDER
Lagervaror skickas vanligtvis 1 till 3 vardagar efter utförd beställning. Eventuella avvikelser, ändringar eller förseningar meddelas via mail i samband med din beställning.

LEVERANSOMRÅDEN
Vi levererar inom Sverige och till våra grannländer i Norden. 

PRODUKTER, MATERIAL OCH TILLVERKNING
Våra produkter tillverkas i allmänhet för hand och det kan därför uppstå en viss förskjutning av mönstret då det passas in mot det övriga materialet i produkten. Detsamma gäller för etiketten på produktens baksida. En viss veckning av pappret som mönstret trycks på brukar av naturliga skäl uppstå där produkten är böjd. Detta är ofrånkomligt och syns mer eller mindre beroende på vilken färgnyans som finns på pappret där veckningen uppstår. Vi ser det som en del i hantverket och att en viss variation på produkterna tillåts och accepteras i produktionen. Vi förbehåller oss rätten för eventuella fel som kan uppstå i våra produktbeskrivningar samt eventuella avvikelser vad gäller färgåtergivning i våra produktbilder. Vi försöker dock alltid att på bästa sätt beskriva och exponera våra produkter så korrekt som möjligt.

ÅNGERRÄTT OCH REKLAMATION
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att du skall kunna nyttja din ångerrätt måste du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden. Är din vara trasig eller felaktig ska du meddela det till oss inom 7 dagar efter leverans. Du måste alltid meddela oss innan nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.

PAYSONFAKTURA
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 35 kr. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 procent per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

PANTSÄTTNING
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

TRANSPORTSKADA
Eventuella transportskador anmäls till det utlämningsställe där du hämtat varorna. Om du upptäcker skadan då du kommit hem tar du med hela paketet (varor och emballage) till utlämningsstället där du gör en skadeanmälan.

EJ UTHÄMTADE PAKET
Ingen återbetalning utgår för ej uthämtade paket och som distributören återsänder efter gällande liggtid. Eventuella merkostnader som uppstår i samband med ej uthämtade paket står du som köpare ansvarig för och kan komma att debiteras för detta i efterhand. 

TVIST
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer (ARN).

FORCE MAJEURE
Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom: arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

PERSONUPPGIFTER
Vi lagrar dina uppgifter i vårt kundregister vid beställning av vara. Ingen obehörig har tillgång till detta register och uppgifterna lämnas aldrig ut till andra företag.

COOKIES
Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in webbläsaren så att den automatiskt nekar cookies. Mer information får du på Post- och telestyrelsens hemsida (PTS). För att hålla ordning på bl.a. inloggning och kundkorg kan vi komma att använda cookies (sessioncookies) som lagras på besökarens dator.

ÖVRIGT
Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor kring våra produkter eller vår webbutik.